Kåseri av Ingrid Holmqvist, Brantevik
Det är inte så, att jag missunnar dagstidningarna deras annonsintäkter.
Vi vill ju ha kvar papperstidningen!
Det är härligt att bläddra i en fräsch morgontidning även om man blir lite´svart om fingrarna och råkar lägga bladet i en honungsmacka.
Men denna reklam om viner förstår jag inte! Finns det någon mer motsägelsefull, tvetydig annonsering än den?
På hel-, halv – och kvartssidor görs reklam för vinerna och med ganska stor stil längst ner i annonsen står det att det är livsfarligt att dricka alkohol.
Man ska inte vara ung, inte gravid, inte arbeta, inte bada (man kan drunkna)..
Kort sagt är det överhuvudtaget olämpligt att dricka vin.
Men köp detta nya för 189 kronor! Drick och njut!
I andra annonser görs beskrivning av vinerna och det låter ungefär som när mäklarfirman” Upvik och döttrar” utmålar en trasig ödegård som rena drömkåken.
Ibland används ett lättförståeligt språk ibland ett ganska obegripligt.
Ett vin beskrivs som ” bärigt med mängder av mogna jordgubbar och körsbärst o n e r uppbackade av steniga mineraler ” !
Ett annat består av “fyra druvsorter som resulterar i en bukett av vita blommor, gröna äpplen och diverse citrusskal”. Aaaah !
Om man vill ha en vintrig sort kan man välja en “yllefet Chardonnay som påminner om att äta ostron med Lovikavantar”. Jag undrar stillsamt om han själv (utgår ifrån att det är en man som skrivit det) gjort det någon gång. Sugit på en Lovikavante och slukat ett ostron samtidigt?
Vilken frukt tar över i en Prosecco med smak av päron, persika och lime?
Ett vin har en smak som är “extremt aromatisk med krusbär, nässlor och kiwi
Man får hoppas att nässlorna gav sig till känna sist …
” Gul grape och grå päron i doften” Hur är det i s m a k e n ?Det passar i alla fall till friterad blomkål med spiskummin. Undrar om man kan ha det till broccoli också?
“Körsbär i likör möter grova taminer och någon form av bondromans uppstår”.L. läste detta högt för mig och jag tyckte att han sa kaniner.
Man använder sällan orden gott eller välsmakande. Men ett vin kan vara “ungdomligt och friskt” och ett annat har “ett örtigt avslut”. (Jag associerar till en ärtig ändalykt).
Mest tvetydig är väl meningen “Alkohol i samband med arbete ökar risken för olyckor”. Men jag kanske tolkar detta fel.
Det är klart att en tandläkare inte bör vara på örat, att en bankkamrer måste vara sifferklar i huvudet och att en taxichaufför inte bör köra slalom i trafiken, men förmodligen riktar sig författaren i annonsen till kroppsarbetare – till byggnadsarbetare,broanläggare och mastuppsättare?
“Alkohol i samband med arbete ökar risken för olyckor” “Fynda bästa boxen”!
Vinprovarna har väl kul medan de provar,spottar(?) och formulerar sina fantasifulla omdömen men nog är det motsägelsefullt med denna rekommendation och varning i samma andetag?!
Nu ska L. åka och köpa ett vin med smak äv rönnbär och käringtand och med ett stänk av ljugarbänk.Det lär passa bra till wokad kolja.!
Bis bald
Ingrid holmqvistingrid5@gmail.com